Mmm smörkola

Gjort supergod smörkola idag. Grundreceptet är leilas men jag ändrade om lite efter min smak. Har fått lite frågor angående julgodis och jag kommer lägga upp lite recept här på bloggen allt eftersom :) 

100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 1/2 tsk vaniljsocker  

tips! Ta ett smör du tycker har god smak, ej margarin. Det svarta i min kola är malda bitar av vaniljstång, ej ett måste men det blir såklart godare ;) 

Smält smöret i en vid tjockbottnad kastrull eller stekpanna. Häll i övriga ingredienser och låt allt puttra på tills den klarar kulprovet. Rör om då och då. Häll upp den färdiga kolan i en låg vid form klädd med bakplåtspapper. Jag tog en glasslåda :D låt svalna i rumstemperatur och klipp eller skär sedan i bitar. Ät och njut! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback