Ambulans till Mora....

Ja som sagt...det började med en vrålförkylning på tis/ons, med skitjobbig hosta och hög feber. Förkylning och min astma är ingen bra kombination...hostan "stryper" åt luftrören liksom, och det spelar ingen roll hur mycket medicin jag tar för den når liksom aldrig fram. Får inte bli stressad eller anfådd heller, pulsen stiger ju då och blodet behöver mer syre...vilket jag inte kan tillföra då jag knappt får luft.

På torsdagen vid 15 tiden känner jag att jag inte ens orkar prata längre så jag går upp och sätter mig i sängen, får sitta framåt-lutad för att få luft överhuvudtaget...envis som man är tror man ju att det går nog över om ett tag. Men efter ca 2 ½ timme hade det fortfarande inte gjort det så jag fick säga åt Mattias att ringa ambulans.

Först kom brandkåren från Los med syrgas (som först inte funkade, hmm) sen efter ca 30 min kom ambulansen med mycket bättre grejer, de pumpade in både det ena och det andra i båda armvecken, plus syrgas i näsan och en annan mask över den som jag fick andas genom munnen med. Det gick iallafall inte så bra som de hade hoppats på...kroppen min hade liksom blockerat medicinerna, som de sa.
De tog då kontakt med ambulanshelikoptern men den var upptagen i minst en halvtimme till så de tyckte att vi skulle åka in med abulansbilen ändå, vilket jag tyckte lät väldigt bra, för jag kan lova att jag verkligen hade dött om de hade satt mig i en helikopter!!!!

Ja väl framme i Mora så fick jag väldigt mycket mer mediciner och så lade de ju in mig. varje timme var de in och kollade andningen, syrgas, dropp m.m.
Som "sämst" hade jag endast tagit 6!!! andetag på 1 min, vilket var lite skrämmande.
Under fredagen kunde jag iallafall till sist sluta med syrgasen och efter några timmar till åka hem =) Fick antibiotika och kortison utskrivet som jag ska ta i några dagar.

Ja lite jobbigt är det ju nu, mest frustrerande. Kan inte lyfta mina barn för det första, inte prata längre meningar, får inte bli anfådd eller stressad eller något liknade som får pulsen att höjas då jag fortfarande har problem med att få in syre. plus att jag har konstant yrsel, vilket känns som om att jag är i fyllan hela tiden =( jag HATAR fylla...

Kramar

Kommentarer
Postat av: Jullan

Låter inge vidare det där! Krya på dig!

2009-01-24 @ 10:30:00
Postat av: Jennie

Fy vilken skräck upplevelse!! Skönt att du är på bättringsvägen iallafall. Kram

2009-01-24 @ 10:45:31
URL: http://selfdiciplin.blogg.se/
Postat av: Marie

Du får allt ta hand om dig nu!!!!! Lägg dig och läs...då kan du inte jaga upp dig. =) Kramar

2009-01-24 @ 11:27:06
URL: http://myzoone.blogg.se/
Postat av: anna

hoppas du blir bra snart.. ett litet tips..dags å tänka på att sluta röka kanske ;) ingen bra kombination rökning å astma... du skällde ut pappa efter noter men själv slutar du inte röka...vi vill ha kvar dig ett bra tag till ;)

2009-01-24 @ 14:09:46
Postat av: Linda

Ja jag har faktiskt inte rökt på hela två dagar! =) vet att det helt skulle vara omöjligt att ta ett halsbloss nu men 1 nikotinplåster eller 25! stycken skulle ju inte sitta helt fel =P kan ju tex inte göra nåt heller som får mig att tänka på nåt annat än röksuget, grrr.

2009-01-24 @ 14:22:28
URL: http://lindaalmen.blogg.se/
Postat av: anna

inte lätt inte :) men de e ju bra att du inte har kunnat rökt nå på 2 dar iaf :) du får äta godis eller nå så du får bort röksuget :) då kan du ju lika gärna sluta nu då när du har varit utan två dagar ;) :)

2009-01-24 @ 18:17:41
Postat av: Linda

hmm ja det är nog tänkt så...har liksom inge val.

2009-01-24 @ 18:48:33
URL: http://lindaalmen.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej gumman!! Fyy vad otäckt det där lät!! 6 andetag på 1 min fyyy!!Ja man skulle ju verkligen skärpa till sig nu med rökningen,gör ju verkligen ingen nytta=( Hoppas du fixar det gumman!! Kram på dig!

2009-01-25 @ 21:49:59
URL: http://hannasofie27.blogg.se/
Postat av: annika

nej men oj! det där lät inte alls kul. hoppas du blir bättre. Håller med anna om att du borde sluta röka, man ska inte leka med döden.... Krya på dig!

Kram

2009-01-26 @ 10:07:08
URL: http://annikabrunberg.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej Linda!



Nä, fy vad hemskt det där lät! Hoppas att du mår bättre nu... Otäckt. Och som de andra säger så är ju rökning inget att hurra för. Själv har jag varit utan i två år nu. Tufft som 17 i början, och klart att suget kommer än. Men det är bara att stå emot, man mår ju så mycket bättre utan.

Förlåt för den predikningen. Det är aldrig kul med folk som säger åt en att sluta. Hjälper inte alls...



Hoppas att du fått hem sjalen iaf. Ursäkta att det dröjde lite, men det blev lite sjukt här hemma. Dessutom så fick jag så bråttom att jag glömde stoppa i ett kort med en hälsning på. Suck, totalförvirrad. Kanske har du någon kedja som du kan ha smycket på också...



Sköt nu om dig!

Kram Hanna

2009-01-26 @ 23:41:43
URL: http://detstoragrahuset.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback